Semua ini gara-gara status seorang pelayar internet yang bertindak memuatnaik gambar seorang pekerja kaunter Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Hulu Langat yang dikatakan melayan nya dengan kasar dan tidak mesra.
Wanita itu menceritakan dia mewakili neneknya pergi JKM untuk permohonan menyambung bantuan bulanan daripada badan itu.
Tidak pernah berurusan dengan JKM, wanita itu bertanyakan petugas kaunter terbabit. Namun pertanyaannya dijawab acuh tak acuh oleh pertugas terbabit sehingga dia berkata ‘itu bukan masalah kami di JKM’.
Reaksi petugas itu menyebabkan wanita terbabit berang dan bertindak mengambil gambar dan menyebarkannya ke laman internet.
Tindakan wanita itu mengundang perbahasan di kalangan pelayar internet dan rata-rata mereka mengutuk petugas kaunter JKM itu.
Namun perbahasan itu meleret-leret, sehingga menyaksikan penjawat awam yang lain turut dikritik pelayar internet.
Masing-masing menyifatkan penjawat awam pemalas dan tidak cekap dalam menjalankan tugas.
Malah ada yang mempersendakan mereka dengan berkata penjawat awam hanya tahu minta bonus tapi enggan meningkatkan kuali kerja mereka.
SELANJUTNYA DISINI
Termasuklah d pejabat2 PBT.. Pej. Tanah dan Galian
ReplyDeleteKlu nma gvrmnt smua slow mation ja.dat y org sggop hbis duit byk2 kt syrikat swasta takpa jnji pntas n puas hti.
ReplyDeleteRezeki datang dari Allah SWT
ReplyDeleteWell, so true.. jkm tapah pon. But not al
ReplyDeleteJKM kajang pun sama jugak, buat tuduhan melulu kpd OKU, buat sakit hati jer. Orang lain yang nak tolong bantu dengan ikhlas pun disalah ertikan. Klu nak kepastian, selidik dan tanya terus.
ReplyDeleteea ker ni..kekadang yg memohon tu mmng x lyk..gn handphne note4.. mner nk lyknya...pastu syarat2 nk berurusan x lengkp..nk smbung bermkna thu cr..jd klu thu cra ikut lh aturan nya..jd petugas ckp btl lh bkn mslh jkm...p klu sblknya..harp diberi nasihat kpda kerani jkm tu sb sekrng trf hidup tnggi..xkn krna 1 mslh ni dh dianggp buruk..bgaimner dgn hikmat baik selam kerni ni bertugas...igt2 lh sendri ya..
ReplyDeleteTak semua yg berperangai mcmtu.penah sekali masa saya ditugaskan kat pinang.ic saya hilang.ai akan menyukarkan saya untuk berurusan dengan bank.card atm pon xde nak kluarkan duit.saya pergi ke pejabat pendaftran p.pinang.dan saya kena denda sebanyak rm300 sbb dah 3x ic hilang.untuk buat rayuan saya kena surat sokongan dari k.kampung tmpat saya lahir.(kelantan).masa tu duit ngam ntok bayar teksi je.namun dtg seorang pegawai perempuan.dan ceritakan masalah saya kat dia.dia tlg saya buat sokongan guna nama dia.syukur alhamdulillah..hanya perlu bayar rm10 sahaja.terima kasih pada pegawai perempuan tu.dahla cantik.berbudi bahasa lak tu.setiap kali tngk ic.tringat muka dia.hehehe.
ReplyDeleteKaunter di Pejabat Daerah Johor Bahru pun sama, sungguh tak mesra alam.
ReplyDeletePerihal penjawat awam nampak je kekurangan.
ReplyDeletePerihal penjawat sektor swasta adakah yg terbaik?
Padahal mereka lagi tidak mesra alam,
cuma kes2 mereka di DIAM kan & di SEMBUNYI2 kan je dari pengetahuan umum...
Penjawat awam mmg kebangakannya pemalas..
ReplyDeleteSelalu keluar waktu kerja... Tapu kalau bab bonus ceupacs bukan main lagi mintak.. Tapi kerja hampehhhhh
Jangan salahkan pekerja...tanggongjawab ketua jabatan bimbing staf supaya adab sopan ketika bertugas. Ini akibatnya jika ketua jabatan yg tak berguru.
ReplyDeletesetuju 100%
DeleteI thought only we facing this kind of situation ~ is actually they threaten all in the same way, not friendly n helpful ~ 1 Malaysia!
ReplyDeleteRamainyer yang cemburu dengan orng2 yang bekerja di sektor awam ni..kesian nampaknyer phd terlalu tinggi dalam diri anda semua kerana menyamakan semua penjwat awam mcm tu.inilah yang dikatakan nila setitik rosak susu sebelanga....dan yang lain rata ratanya menangguk air keruh..mngambil kesmpatan dri isu di atas untuk menghntam penjawat2 awam...
ReplyDeleteSaya percaya yg buat kelakuan mcm ni segelintir shj..Ramai kktgn awam yg lain bertanggunjwb dan cekap.Nasihat saya kpd mrk yg menimbulkan masalah dan melayan mereka yg dtg berurusan macam satu beban besar, saya fikir elok la yg berkenaan resign drp makan duit gaji haram setiap bulan.
ReplyDeleteMasalahnya time diinterview semua ok...bila dah dpt keje mula lah buat perangai!!!
ReplyDeleteAda sorang pegawai JKM hululangat ni memang kurang ajar. Tapi malas nak cerita lah apa yang dah jadi. Biarlah Tuhan je yang balas .
ReplyDeleteKat Pej Insolvensi pun jugak yang pandai. Saya hantar kat Insolvesi resit asal bayaran untuk tujuan pembayaran balik deposit. Dia kata tak terima pon. I kata i ada cop Jab. Insolvensi mengaku terima resit asal. Best part pegawai tu kata Bukti Cop Penerimaan bukan bukti dia terima Resit tu. Aduhai, abis tu dia nak I pergi hantar kat sape.... pening ngan penjawat awam macam nie.
ReplyDeleteYg terrr hegeh2 dtg wat perr...
ReplyDeleteMiskin sgt ker
Yg kau mulut serupa lahanat kenape? Kaya sangat ker? Ouh patutla. Org kaya mcm kau kan takde adap. Tak belajar cara bercakap. Bongkak.. mulut busuk macam longkang. Kesian aih ngn org kaya mcm kau. Bangga kat dunia je. Kat akhirat kau tu hina
Deletenorsiah salim buruk tol sikap ko ek .. klau blh .. tlg la cover skit .mulut ko yg mcm cilake tu .. hekkhekk ... takut .. ko kne aim nnti :P
DeleteKerja tak pernah tulus, rezeki pun jauh di dapat, sekali di dapat tapi tak barokah.
ReplyDeleteKalo dh ade anak besok jgn suruh kje ng gov....crik kje kat swasta....
ReplyDeleteBerkat atau tidaknya rezeki bukan kita Yng tentukan. Betul ke tidak cefita ni belum dapat dipastikan lagi. Maklumlah zaman sekarang budak sekolah rendah pun boleh jadi keyboard worrior. Siasat dulu baru komen, komen pun beradaplah sikit. Dari komen kita boleh dapat tau jenis orangnya.
ReplyDeleteWanita...Biasala...Hidup Pakai Hati...Akal Jatuh Nombor 2...
ReplyDeleteni bukan masalah perasaan hasad dengki PHD kat penjawat awam, tapi hakikatnye memang ramai yang sikap macam ni, tapi tak semua lah. sektor swasta plak bukan semuanya bagus tapi servis mereka kena bagus sebab kalau diaorang buat perangai dengan customer, jgn harap lah customer nak datang lagi.
ReplyDelete